Vad är sökmotoroptimering?

Kort och gott betyder sökoptimering att du förbättrar din hemsida för att öka din synlighet på relevanta sökningar. Ju bättre synlighet dina sidor har i sökresultaten, desto mer sannolikt är det att någon klickar på din länk i söklistorna.

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Sökmotorer som Google och Bing använder robotar för att genomsöka sidorna på webben, samla in information om sidor och sätta dem i ett index. Därefter analyserar algoritmer sidorna i indexet, med hänsyn till hundratals rankningsfaktorer eller signaler, för att bestämma vilka sidor som ska visas i sökresultaten för en specifik fråga och i vilken ordning de ska visas.

Sökalgoritmerna är utformade för att hitta relevanta sidor och ge användarna en de bästa träffarna för det de letar efter. Att optimera webbplatsen och innehållet med dessa faktorer i åtanke kan hjälpa dina sidor att rankas högre i sökresultaten.

Till skillnad från betalda sökannonser kan du inte betala sökmotorer för att få högre ranking för organisk sökning.

Varför är sökmotoroptimering så viktigt för din marknadsföring?

Sökmotoroptimering är en grundläggande del av digital marknadsföring eftersom människor genomför biljoner sökningar varje år, ofta med avsikt att göra ett köp av en produkt eller tjänst. Sökmotorer är ofta den viktigaste källan till digital trafik för varumärken och kompletterar andra marknadsföringskanaler. Större synlighet och en visning högre upp i sökresultaten än konkurrenterna kan ha en väsentlig inverkan på resultatet.

Men sökresultaten har utvecklats under de senaste åren för att ge användarna mer exakta svar och visa information som håller besökarna kvar på resultatsidan istället för att skicka dem vidare till andra webbplatser.

Kom igång med din sökmotoroptimering

Skapa en logisk webbplatsstruktur

Bygg din webbplats med en logisk länkstruktur. Varje sida bör vara nåbar från minst en statisk textlänk. Om du vill ha hjälp med din sökmotoroptimering så kan du anlita en professionell SEO-byrå.

Din hemsida bör länka till dina andra viktiga sidor (om oss, innehåll, tjänster). Din tjänste-sida bör lista och länka till sidor som beskriver enskilda tjänster. Och så vidare.

Detta kan låta självklart, men min erfarenhet är att på småföretags webbplatser är det ofta inte så.

Saker och ting brukar börja ganska logiskt, men när man lägger till sidor över tiden så raseras lätt hela strukturen.

Hur fixar man det här? Tricket är att försöka titta på din webbplats med nya ögon och se till att den har en logisk struktur. Börja på din hemsida och se om du logiskt kan hitta – och navigera till – alla dina viktiga sidor snabbt och enkelt.

Håll din webbplats fri från trasiga sidor och länkar

Trasiga saker på en webbplats är aldrig bra. Inte för besökare, och inte för SEO.

Tänk på det: vad säger en webbplats med trasiga sidor och länkar till dig? Troligtvis att den sällan uppdateras, är försummad och att webbplatsens ägaren inte bryr sig om att hålla sin webbplats i ett fungerande skick.

Putsa på dina texter

Google tittar på innehållet på en webbplats för att hjälpa till att förstå om den webbplatsen eller webbsidan är ett bra resultat för en viss fråga. Om det finns för lite eller inget innehåll alls på dina sidor – eller om innehållet inte är optimerat – då kommer de att ha svårt att göra det.

Det betyder inte att du måste skriva 2.000-ords uppsatser på varje sida.

Vissa sidor kan behöva det medan andra kan vara okej med ett par hundra ord.

Generellt sett, här är några ”SEO-regler” för webbplats-copy:

  • Inkludera lite text på varje sida. Hur mycket? Det är upp till dig – jag skulle personligen rekommendera minst 100-200 ord som en allmän tumregel.
  • Använd en H1-tagg på varje sida. Detta fungerar som rubriken på sidan. Ganska ofta är detta samma som metatiteln – men det behöver den inte vara.
  • Använd H2-H6-taggar när det är lämplig. Dessa är underrubriker. Använd dem för att skapa en hierarkisk struktur av betydelse på varje sida
  • Pressa inte in sökorden i dina texter. Var medveten om de sökord du riktar in dig på, men tvinga inte in dem där de inte hör hemma – och överdriv absolut inte!
  • Kontrollera att stavning och grammatik är perfekt.