Om författarna...

Martin Ström är civilingenjör, psykolog, organisationskonsult och föreläsare.

"I början av 2000-talet startade jag ett IT-bolag tillsammans med några vänner. Det var fortfarande IT-boom och bolaget växte snabbt. Jag tyckte det var otroligt kul och jobbade väldigt mycket. Som tur var kom jag ungefär samtidigt i kontakt med mindfulness för första gången. Jag började träna mindfulness regelbundet och jag kan helt ärligt säga att det förändrade mitt liv.

Träningen gav mig en helt ny förmåga att hantera den galet kreativa, högpresterande och kaotiska situation jag befann mig i. Jag fick en helt annan förmåga att prioritera det som var viktigt och en mental stabilitet som tycktes växa fram ur en ökad förmåga till fokus och närvaro. Eftersom jag är en inbiten naturvetare blev jag otroligt nyfiken på vad som hände i min hjärna när jag tränade mindfulness. Inspirerade av en allt större mängd forskning på mindfulness och hjärnan bestämde jag mig för att börja läsa till psykolog.

Sedan dess har jag avslutat psykologexamen och startat ytterligare tre företag. Idag ägnar jag största delen av min tid åt att träna ledare, chefer och medarbetare i mindfulness. Utifrån egen erfarenhet vet jag hur användbart mindfulness är för den som försöker vara effektiv och produktiv, utan att samtidigt gå under av känslomässig utmattning och stress. Jag har upptäckt att ju mer avslappnad jag kan vara, desto effektivare blir jag. Och jag märker att om jag slutar skylla på yttre omständigheter och tar ansvar för min egen upplevelse, frigör jag kraft för att möta människor med mer glädje, vänlighet och omtanke.

Vi behöver hitta andra förhållningssätt till hur vi arbetar och verkar i världen och för mig är det helt uppenbart att den förändringen måste komma inifrån. Forskningen visar otvetydigt hur formbara våra hjärnor är och att vi själva kan påverka hur de utvecklas. Idag försöker jag dela med mig av denna kunskap och hjälpa människor att finna större glädje i livet och framför allt det kaos vi kallar “det moderna arbetslivet."

Sara Hultman är journalist, författare, organisationskonsult och psykolog.

"I mitten av 90-talet, när livets vindar blåste hårt, lärde jag mig träna fokus och medkänsla hos några västerländskt inriktade buddhister. Vi satt på obekväma kuddar i en källarlokal på Söder i Stockholm. Knäna värkte, luften var tjock av rökelse, Buddha-statyerna glänste i guldfärg och jag minns att jag ofta var uttråkad under de långa meditationspassen och satt och längtade efter kakorna och de goda teerna i pausen. Mellan meditationspassen rådde reflekterande samtal om livets stora frågor.

Jag värjde mig. Mot de religiösa aspekterna som aldrig riktigt klickade med mig, mot de väldigt långa sittande passen, mot de svåruttalade namnen. Men, jag värjde mig inte mot känslan som hängde sig kvar när jag gick därifrån. Jag kände mig lugn och hel. På närvarande ben promenerade jag hem genom stan och kände att jag stod stadigt på jorden.

Långt senare, när jag kom i kontakt med mindfulness insåg jag att det var ur den flera tusen år gamla buddhistiska traditionen som mindfulnessövningarna var hämtade. Fokus och medkänsla, medvetenhet och närvaro. Samma bas, fast utan religionen. Denna praktik har jag återkommit till genom åren. Idag är mindfulnessövningar ett naturligt inslag i livet som jag dagligen använder på samma sätt som jag tränar min kropp. 10-30 minuter om dagen räcker. Räcker för att hantera livets olika vindar, räcker för att utveckla förmågor jag värderar högt, räcker för att stå stadigt på jorden."