Deprecated: Non-static method JApplicationSite::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/fokuspa/public_html/templates/gk_mo/lib/framework/helper.layout.php on line 117

Deprecated: Non-static method JApplicationCms::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /home/fokuspa/public_html/libraries/cms/application/site.php on line 272

Myten om multitasking

Vi har länge levt i en märklig föreställning om att det är starkt att kunna multitaska. Ju mer kan rådda runt på en och samma gång, desto bättre. Men faktum är att hjärnan inte klarar av att göra flera saker samtidigt. Det är till exempel därför du inte känner dig välkommen när du stegar in till kollegan som har ena ögat på inkorgen samtidigt som hon hummar fram ett halvhjärtat svar på din fundering. Eller halvhjärnad, borde man kanske säga. För kollegans hjärna har bara kapacitet att erbjuda 100 procent uppmärksamhet åt gången. I detta exempel kanske 60 procent av den uppmärksamheten landar på skärmen och 40 procent på dig. Och det ger ingen skön känsla. Inte för den som får halv uppmärksamhet och inte för den som splittrar sin uppmärksamhet. Med andra ord kan man säga att splittringen innebär att vi går miste om förmågan att till fullo uppleva någon del av verklighet. Och när vi mister den – vilket allt fler människor vittnar om att de gör på sina arbetsplatser – tilltar känslan av att förlora kontrollen. Dessutom tilltar oro, trötthet, stress och ineffektivitet.

Grundövningen i mindfulness handlar om att stärka förmågan till fokus. När vi tränar upp uppmärksamhetsmuskeln i hjärnan, kan vi lära oss att medvetet rikta vårt fokus och hålla det så länge vi vill, samtidigt som vi lär oss bemöta inre och yttre distraktioner. Gör vi detta tycks våra sinnen lugnas. För att göra en sak i taget, med fokus och närvaro, är inte stressande i sig.

Med tanke på den ström av uppmärksamhetsivrare som vi lever med idag är denna förmåga inte bara hårdvaluta för arbetsgivare. Den är också grunden för att kunna leva ett medvetet och fullödigt liv. Att ge sig 100-procentigt hän åt en medveten sak i sänder, är det som ger oss känslan av att vara vid liv, att känna mening. Och ingen hjärna är för gammal eller för splittrad för att kunna lära sig denna förmåga. Så lite som 10 minuters daglig mindfulnessträning har visat sig ge stora resultat. Den gamla devisen ”en sak i sänder” håller än.